Fem faktorer for hvornår dit barn skal skifte klub – part 3

elitebørn

Som forældre til et barn, der dyrker elitesport, skal man af og til forholde sig til et svært dilemma: Får mit barn de bedste muligheder i sin nuværende klub, eller er det på tide at skifte? Det kan være sundt at skifte klub, hvis træningsmiljøet ikke stimulerer barnets kompetencer. Men det er skadeligt at skifte miljø, hvis valget er truffet på forkerte præmisser.

Dette svære valg kan du blive klogere på her sammen med forfatterne til bogen ‘Elitebørn i sunde rammer’, Anders Lange, som er sociolog og talentchef i KB, og Brian Jensen, som er Master i Positiv Psykologi og arbejder med U13-U15 i FCK School of Excellence.

I de kommende dage kan du læse om 5 faktorer, der har indflydelse på de unges valg, og som det derfor er godt at være bevidst om, når man skal tage den svære beslutning. Ordene er taget fra afsnit i ‘Elitebørn i sunde rammer’ og kan forhåbentlig være en hjælp til at træffe et mere reflekteret valg.

Du kan læse del 2, der handler om den demokratiske forventning i et elitemiljø her

Hvis det ikke er nok, og du stadig gerne vil blive klogere på, hvordan klub og forældre bedst skaber sunde rammer for børn og unge i elitesport, kan hele bogen købes her og selvfølgelig i alle boghandlere og netboghandlere.

3. Stabilitet og tryghed

En vigtig faktor for udvikling er stabilitet. Der skal selvfølgelig laves forandringer, når det fryder udøverne, og ny dynamik er et vigtigt element i livet. Men forudsætningerne for, at udøverne kan frydes og forandres, er, at de er trygge ved omgivelserne og har tillid til hinanden og trænerne. Kort sagt er udøvernes evne til at klare dynamik og udvikling direkte afhængig af deres oplevelse af stabilitet og tryghed i omgivelserne. Det er ikke et spørgsmål om enten-eller. Derimod er stabilitet en forudsætning for udvikling. Et miljø, præget af utryghed og angst, gør udøverne konforme, ikke-kreative og bremser deres udvikling. Derfor er det vigtigt, at dialogen mellem trænere og familier bygger på en gensidig tillid, hvor det kan italesættes, hvis udøveren er nervøs for at fejle.

Stabilitet er ikke det samme som stilstand. Eksempelvis har udøverne i en fodboldklub en fast tilknytning til et hold. Set udefra kan træningsugerne se ens ud. Sådan er det forhåbentlig ikke i et læringsmiljø. Hvis den didaktiske tilgang gror fast i rutiner, så stopper udøverne med at blomstre. Tværtimod skal den dygtige træner hele tiden skubbe til udøvernes potentiale inden for den givne øvelse og alderstrin. Udøverne elsker, når deres egenskaber bliver udfordret, så længe de ved, at der er ro til at øve sig, hvilket kræver, at træneren udviser tålmodighed. Faktisk viser forskning om kreativitet, at ro til fordybelse er en forudsætningerne for kreativitet. Det vil også øge udøvernes egen motivation og oplevelse af deres egen selvregulering, når de bliver medskabende i den læringsproces, som de befinder sig midt i. Dermed ikke sagt, at en udøver aldrig skal flytte hold, hvis hans niveau er til det. Samtræning kan være et godt værktøj, når der er brug for bedre matchning.

Du kan købe bogen ‘Elitebørn i sunde rammer’ her, hvor du bl.a. kan få de øvrige punkter til, hvornår dit barn skal skifte klub og mange andre vigtige faktorer, der er gode at kende som forældre til et elitebarn.

Hold øje med siden for punkt 4, der handler om forældre og kammerater. Tryk her, hvis du vil læse punkt 2, der handler om den demokratiske forventning i et elitemiljø.

In this article